Gk grundprov kulvapen :-)

I dag hade ”vår grupp” tid på skyttebanan på förmiddagen. Var där halv nio på morgonen. Hämtade ut min ”ammunitionspåse” och sen samlades vi i klubbstugan.

Även idag var det hagelskytte som stod på agendan + att vi skulle få göra grundprov/kulvapen klockan 11 då examinatorn skulle komma. Pirr… lite nervöst även om det alltid gått bra på övningarna.

Men först som sagt hagelskytte. Idag på markmål (hare och räv som ”rör” på sig fram och tillbaka längs marken). Det gick betydligt bättre än hagelskyttet på lerduvan i går. Fick in fina kärnträffar på nästan vart enda skott. Känns verkligen skönt med tanke på hur dåligt det gick igår.

Sen var det då dags för grundprovet kulvapen. Provet består av två moment:

Moment 1
Säker vapenhantering – ladda och patron ur.

Moment 2
– Skjutställning sittande i skjutbänk – Fyra skott mot precisionstavla, avstånd 80 m samtliga fyra skotten skall sitta inom en radie av 12 cm.
– Skjutställning valfri (jägarmässigt) – (liggande eller sittande i skjutbänk ej tillåten), fyra skott mot precisionstavla, samtliga fyra skotten skall sitta inom en radie av 17 cm.

Och även om  min jägarmässiga serien var den sämsta någonsin så klarade jag att få in alla skotten inom 17 cm. Serien sittande i skjutbänk var mer än väl godkänd… och momentet säker vapenhantering fick jag också godkänt på.

🙂 🙂 🙂 🙂 sååååå lycklig och stolt. Jag fixade det 🙂

Nu är det bara resten kvar 😮

Godkänd

Lämna en kommentar